onsdag, augusti 06, 2008

kristen utbildning

på jamie smiths blogg meddelar han att han kommer ut med en ny bok till våren. kanske vore ngt för våra vänner i SSU att läsa. de debatterar ju om friskolornas existensbeträttigande, via en PR-kupp där man säger sig vilja starta en friskola byggd på socialistisk ideologisk grund. som joel halldorf påpekar i sin lysande artikel i GP är det en illusion att jämför poltisk ideologi med religion. "religion är inte ideologi - det är ett sätt att leva". läs den här.

här förklarar jamie lite vad hans bok kommer ta upp:

"The animating impetus of the book is rethinking the shape and practices of Christian education, particularly in Christian colleges and universities in North America (I recognize that these are strange beasts to those in Europe and elsewhere). In particular, I'm pressing the limits, even distortions, that attend "worldview"-talk which tends to now dominate Christian higher education. Such worldviewism, I suggest, continues to reduce Christianity to an intellectual system that can be grapsed apart from the church and is then "taught" as information to be merely transferred from one head to another. In contrast, I argue that Christian discipleship is a matter of formation, not mere information--and that "Christian" education should be fundamentally a matter of shaping our love, our desire, to be oriented to the shape of the kingdom of God. And such formation happens not primarily via the heady, cognitive "lectures" (whether in our Protestant sermon factories or our Christian college classrooms) but through embodied practices that seep into our imagination and get hold of our gut, our heart, our kardia.

In short, I'm suggesting that before we can ever articulate a Christian "worldview," we are engaged in the practices of Christian worship. Drawing on Charles Taylor, I argue that the practices of Christian worship "carry" within them an "understanding" of the world that is better described as a "Christian social imaginary." Thus Christian education needs to be more integrally and intimately connected to the church and her worship then has generally been the case in North American Christian higher education.

There's also a correlate to this analysis: that cultural practices and institutions are not just venues for conveying "messages" or "abstract values;" rather, they constitute liturgies which function as pedagogies of desire bent on getting us to love rival kingdoms, visions of human flourishing that are antithetical to the biblical vision of shalom."

4 kommentarer:

  1. Anonym1:21 em

    Verkar som en bra bok. Fastnade vid hans argument om att kristet lärjungaskap är formande och inte information. Information berör och förändrar inte hjärtat och ens livsstil på djupet, men det gör formandet utfört av kristna utbildare vilka ser den lilla människan och inte sin information.
    //melissa

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Tänkte förresten fråga dej om lite tips...det är så att jag är med i Student Council på LOU och är ansvarig för de sociala aktiviteterna. Har länge planerat en resa till någon kyrkohistorisk plats, tex. Rom, Istanbul, el. dyl.Vore kul att åka med ett gäng studenter. Bara för att se platserna, och komma närmare våra rötter. Hörde att du varit på några intressanta platser....vore kul o höra ifall du har nåt bra ställe att rekommendera??

    SvaraRadera
  4. Anonym2:02 fm

    Jag läste Graham Wards Cultural transformation and religious practice där han just utvecklar tanken om "social imaginary", som en form av gemensam föreställningsvärld. För honom är begäret viktigt. Det är inte bara genom den individuella viljan vi formas utan genom att begäret efter något annat väcks. Detta något bestäms av den kulturella eller sociala föreställningsvärlden.

    Sen är jag inte säker på att vi ska vara rädda för begrepp som "kunskap" eller "utbildning". Den samtida synen på kunskap är ju social och inkarnatorisk till sin karaktär och förmedlas på en mängd olika plan. Genom att ta avstånd från ett begrepp som utbildning i kyrkan cementerar vi ju skillnaden mellan hjärta och hjärna. Den skillnaden är väl varken "biblisk" eller "samtida". Den utbildning som inte formar en människa på djupet är en dålig utbildning.
    //Peter

    SvaraRadera