tisdag, augusti 01, 2006

benjamin i bloggosfären

skriver detta från östanbäcks kloster, där de nuförtiden har wifi-nätverk. bra men farligt. hade ju tänkt vara koncentrerad och skriva. så sitter jag här o gör en bloggpost. jaja.. nedan kommer ett citat från missionXP-bloggen, där jag nämns...

"TIDSKRIFTEN 'KERYX'
KERYX BEHÖVS! är rubriken över artikeln om Keryx som Benjamin Ekman skriver. Keryx har underrubriken: "en tidskrift för teologi och andligt liv". Ambitionen är "att bemöta och förstå vår samtids problem och frågor." Ekman skriver: "Jag ser fram emot den dag då vi kan ändra underrubriken till "en tidskrift för teologi, det vill säga, andligt liv". Enligt fornkyrkan är teologen främst av allt en vaken och klarsynt bedjare. Det är en sådan teologi Keryx vill bedriva. En teologi som vill fördjupa sig i Skriftens vittnesbörd och lyssna till vad Anden gjort i sin Kyrka genom århundradena, samtidigt som vi vill tillämpa detta i den tid vi lever så att vi kan "fortsätta kampen för den tro som en gång för alla har överlämnats åt de heliga" (Judas v 3)

R E F L E K T I O N Kristus själv Härolden har gett uppdraget till varje Himlens ambassadör att också vara härold (keryx) med "det utropade budskapet" (kerygma), dvs Evangelium. M'Xp:s editor gläds över att läsa redaktören för Keryx skriva om vad Guds Ande gjort genom århundradena och påminns om vad Johannes Facius om just detta historiska perspektiv. Att han själv hade katolska tyska anor från århundraden tillbaka i sin släkt för att sedan själv verka i protestantismens danska pentekostala fåra - och att Anden faktiskt varit verksam före hans pingstpastorsliv. För honom och en annan f.ö. är detta stort, vilket Benjamin Ekman i Generation X lyfter fram. Vad att säga? Tre-faldigt Alleluja med gregorianska toner! Vad säger du, Benjamin? OK, eller...

Titta in på KERYX, gå runt och läs artiklar från det nya och de gamla numren av Keryx."


får kommentera detta senare.. är jag gen x? men visst sjunger jag gärna gregoriansk sång. gjorde det halv fem i morse...

4 kommentarer:

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Tja!
Hittade din blogg av en ren slump och kände igen dig på fotona. Vet inte om du minns mig, men vi möttes på Östanbäck förra sommaren (aug 06) då jag hade min retreat där.

Hoppas allt går bra och lycka till med studierna i Chicago. Coolt att kunna ta kontakt med dig igen.

Vi hörs! /Roger (roper@speedmail.se)

Anonym sa...

http://www.ancientresource.com/lots/ancient_jewelry/jewelry_byzantine.html

Anonym sa...

Detta är den perfekta bloggen för dig som vill veta om detta ämne. Du vet så mycket att det är nästan svårt att argumentera med dig (inte för att jag verkligen vill ... haha). Du sätter definitivt en ny dragning om ett ämne thats varit skrivits om i flera år. Bra grejer, just great!