Archimandrite Zacharias in The Enlargement of the Heart
söndag, maj 25, 2008
Guds uppochnervända pyramid
"Fr. Sophrony [Sakharov], in his book on St. Silouan, presents this theory of the “inverted pyramid.” He says that the empirical cosmic being is like a pyramid: at the top sit the powerful of the earth, who exercise dominion over the nations (cf. Matt. 20:25), and at the bottom stand the masses. But the spirit of man, by nature [unfallen nature as given by God], demands equality, justice and freedom of spirit, and therefore is not satisfied with this “pyramid of being.” So, what did the Lord do? He took this pyramid and inverted it, and put Himself at the bottom, becoming its Head. He took upon Himself the weight of sin, the weight of the infirmity of the whole world, and so from that moment on, who can enter into judgment with Him? His justice is above the human mind. So, He revealed His Way to us, and in so doing showed us that no one can be justified but by this way, and so all those who are His must go downwards to be united with Him, the Head of the inverted pyramid, because it is there that the “fragrance” of the Holy Spirit is found; there is the power of divine life. Christ alone holds the pyramid, but His fellows, His Apostles and His saints, come and share this weight with Him. However, even if there were no one else, He could hold the pyramid by Himself, because He is infinitely strong; but He likes to share everything with His fellows. Mindful of this, then, it is essential for man to find the way of going down, the way of humility, which is the Way of the Lord, and to become a fellow of Christ, who is the Author of this path."
Archimandrite Zacharias in The Enlargement of the Heart
Archimandrite Zacharias in The Enlargement of the Heart
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
6 kommentarer:
Hej Benjamin,
Jag hittade ingen mail till dig så jag skriver här. Du verkar vara intresserad av den ortodoxa tron, men hur ser du på att din pappas samfund riktar så stor mission gentemot de ortodoxa troende och kallar dem för avgudadyrkare och säger att de lever i villfarelse? Jag har läst flera gånger i missionstidningen om hur detta går till. Ta inte illa upp av mitt inlägg men jag undrar bara hur man får världsbilden att gå ihop.
mvh
hej anonym.
tack för frågan. som dock inte är helt okomplicerad. för det första så tror jag inte att LOs mission någonsin varit riktad mot ortodoxa troende, som ett mål i sig som du får det att låta. drivkraften bakom missionssatsningarna har snarare varit att rikta sig till alla de människor som man såg som andligt oberörda efter den långa ateistiska sovjetperioden.
MEN samtidigt har man nog inte förstått hur djupt den ortodoxa traditionen faktiskt sitter i den ryska själen, och kommit med protestantiska fördommar. situationen i Ryssland är och har varit mkt komplicerad: en martyrkyrka som ingen annan, med ständiga infiltrationsförsök från regimen.
Hej,
Missionen har ju inte gällt bara ryssland utan även länder som Armenien med ett av världens största antal kristna (ortodoxa). Det verkar som om många kristna missionssatsningar verkar vara riktade först mot muslimer, men när man ser att de är för hårda så riktar man sig mot de ortodoxa istället (t ex i Etiopien). Det är inte bara ett LO som sysslar med sådant. Dessa kyrkor har kunnat överleva muslimskt förtryck från omgivande länder i 1400 år, jag undrar hur t ex Etiopien skulle överleva idag med all den splittrande protestantiska missionen.
Världen är full av ateistiska/muslimska länder, men ändå så verkar de ortodoxa kyrkorna/länderna vara de mest attraktiva att missionera.
Angående Armenien så är det ett land med kanske världens högsta procentsats kristna. Inte att det skulle vara störst rent befolkningsmässigt.
Hej anonym.
När vi gav oss i kast med missionen i Sovjetunionen, hade vi faktiskt ingen ambition att rycka ortodoxa kristna ur deras kyrkor. Landet var fullt av människor präglade av ateism och kommunism och vi hade fullt upp med att predika evangelium för onådda människor. Det är en enorm glädje att veta att mängder av människor har kommit in i Guds rike genom det fantastiska arbete som många missionärer och inhemska kristna gjort sedan glasnost. Jag tycker nog att du gör det aningen för enkelt för dig när du vill påstå att vi och andra väljer att missionera ortodoxa länder för att muslimerna är för svåra... Kanske är det i stället så att Gud har ett finger med i spelet och sänder missionärer dit där nöden är stor? En befolkning är inte kristen för att landet är ortodoxt, luthersk osv, se bara på vårt eget "kristna" land.
Mvh, Birgitta E
Tack för ditt svar Birgitta,
Egentligen var kritiken inte riktad endast mot LO, men jag tror du kan förstå att det blir en väldigt dubbel bild när rörelsen hemma pratar om ekumenik med alla kristna men samtidigt driver en annan linje utomlands.
Jag ber om ursäkt för mitt något enögda inlägg. Och jag förstår samtidigt att LO bedriver mycket tankearbeten om frågor som dessa i de tider vi nu går in i. Jag är i huvudsak positiv till LOs nya linje och till rörelsens utveckling. J
ag skulle dock inte avundsjuk på det stora ansvar som ni bär för människor i er rörelse (både inrikes och utomlands). Din och Ulfs position medför så mycket ansvar när man själv inte är riktigt färdig i sin utveckling (om man någonsin blir det!).
jag önskar både dig och Benjamin allt gott och Guds ledning.
Skicka en kommentar