torsdag, maj 15, 2008

mer fairouz

fairouz (som även sjunger sången "li beirut" i klippet nedan) är en av arabvärldens största artister. hon är från libanon och är maronitisk kristen. jag hörde många säga i syrien att det alltid börjar sin dag med fairouz, för att kunna arbeta med frid i sinnet. 
jag kommer alldrig glömma när jag sjöng och dansade till hennes sånger med nunnorna på klostret mar yakoub, nu i påskas. flera av dem är libanesiskor och dessa sånger sitter i deras blod, och uttrycker ofta sorgen över deras lands historia. 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Benjamin,

Vi verkar ha en del intressen gemensamt.
Jag älskar arabisk pop, ibland ialla fall... och jag diggar zakaria boutros...jag har lyssnat jättemycket på honom...
Jag trodde typ jag var ensam på LO om de sakerna...och om att inte ha problem med att kalla Gud för Allah (på arabiska i alla fall)

Ta en titt på någon av mina bloggar ifall du känner för det:
www.linus.bloggaz.se
www.imanistik.wordpress.se

/Linus

birgitta sa...

Hej Benjamin!
Jag tycker du har en fantastisk blogg som är inspirerande.
Jag blir alldeles varm i hjärtat när jag lyssnar på den libanesiska sången.
Jag jobbade flera år på en flyktingförläggning för libaneser och fick ta del av deras öden, minnen och förtvivlan samt deras rika kultur på mat, musik mm.
bless you/birgitta fjell

Anonym sa...

Finns även en egyptisk kristen sångerska, Laure D'accache. Man hittar henne lite varstans på nätet. Hon var samtida med Oum Khalsoum o kom väl lite i skuggan av henne. Nu har jag snart läst varenda post du skrivit. Tycker om den här bloggen.