måndag, september 01, 2008

لا محمد لا مكة

dagen skriver att coca-cola nu har lanserat en ramadan-version av sin läskedryck.

när jag spenderade 5 månader i syrien årskiftet 07-08 fick jag från många höra att coca-colas logotyp bar på ett dolt anti-muslimskt budskap. tar man av etiketten och läser den spegelvänt kan man (med fantasi) läsa ut orden: لا محمد لا مكة [la muhammed la mekkah], vilket betyder "ingen muhammed, inget mekka". på sätt och vis kanske de har rätt i att uppfatta coca-cola och annan västerländsk kommersialisering som ngt hotfullt för deras etablerade kultur, men att denna gammla logo skulle bära baklängesbudskap är ju lite tveksamt.

en annan väletablerad konspiration var att pepsi står för "pay every penny save israel". och när man protesterade fick man svaret "jamen, vad betyder det då? pepsi är väl inget ord!?" case closed.

här är en bild som förklarar coca-cola-arabiskan:

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, interessant greie...konstigt at man ikke hører noe sånt fra muslimske arabere i Europa da. Men Coca Cola er jo også et av de sterkeste merkene i verden og assosieres nok mye med vesten og de vestlige verdiene, noe landene der nede sikkert ikke er spesielt happy for. Så det kan jo være noe av årsaken til at man forsøker å svart male Cola.

En liten kuriositet er forresten Coca Colas visjon, deres leskedrikk skal finnes over hele verden og " within an arm length". Spenstig!

Mikael Liljeström sa...

"IF ju adjust the picture a little"! ja! För annars går det ju inte! Konspirationsteorier är ogräset i förståndets rabatt.