tisdag, mars 03, 2009

köttet blev ord; Ordet blev kött.



härifrån

8 kommentarer:

omorphia sa...

Vad ar detta till vanster? (forst blev jag nastan lite skramd och acklad - det sag ut som nagot jag inte riktigt kan beskriva!:P )

Benjamin Ekman sa...

klickar du på bilden så blir den lite större.

i stället för profetens ansikte står det något på arabiska, kaligrafiskt och svårtytt. så jag vågar inte gissa vad.

Robert Ablahad sa...

Hej! Jag hittade din blogg när jag googlade Abba Josef av Panefo, för att skriva om honom till min blogg. Din blogg är jättefin och intressant, som jag definitivt kommer besöka ofta. Besök gärna min blogg som handlar om kristen tro och syrisk-ortodox identitet.

Benjamin Ekman sa...

kul att du hittade hit. jag ser fram emot att följa din blogg.
i våras spenderade jag nästan en månad på Mar Afrem-klostret i Syrien, under en längre tid i landet. kolla den här videon som jag filmade där: http://www.youtube.com/watch?v=7XqVPK6bjt0

Anonym sa...

scary stuff... Kunde han inte gjort peace tecknet eller nåt jesus.. Sen tror jag väl inte han ser ut så där riktigt.. Men en annan tid en annan tradition...

Anonym sa...

Ett av de tidiga ekumeniska koncilierna förbjuder att man avtecknar Jesus med utsläppt hår på båda sidorna. Man hade upplysningar från folk som hade känt honom om att han hade långt hår i en fläta på ryggen och glest skägg.

Benjamin Ekman sa...

men: på svepeduken (Turin) har han väl utsläppt hår?

omorphia sa...

Ja, på duken har han faktiskt utsläppt hår - plus en fläta:) Det var praxis - mode, om man så vill - bland judiska män på Jesu tid att ha utsläppt, långt hår, med en bit av håret "därbak" (vet ej riktigt hur att beskriva det) flätat eller satt i tofs. I sig ett argument för turindukens autencitet, kan man tycka. Hur skulle en medeltida förfalskare kunna känna till att judiska män hade sådant hår, som dessutom inte var i _exakt_ överensstämmelse med ikonstilen.