onsdag, april 05, 2006

hallå. jag hade en fantastisk helg i steubenville. just nu är jag dock väldigt förkyld, så jag orkar inte berätta om allt nu. stressen gnager. men helgen var iaf mkt stimulerande. fredagskvällen spenderade jag i Scott Hahns hem. Han är känd katolsk författare och foskare (några av hans böcker finns på svenska). Det var iaf ett av de bästa samtalet jag haft på mycket länge. Vi åt middag, diskuterade Fäderna, rysk filosofi, liturgi, sen satt vi i hans enorma bibliotek och pratade i timmar. Jag gick därifrån med en hög böcker, massa artiklar och bibliografier.. Vi pratade mycket om något han skrivit en hel del om, nämligen mässan/liturgin/gudstjänsten. Han har skrivit en bok som visar hur Uppenbarelseboken är djupt färgad av templegudstjänsten och den tidiga kyrkans gudstänst. "Scripture is Liturgy. Liturgy is Scripture".

I måndags såg jag teratertruppens senast pjäs, musikalen "You're a Good man Charlie Brown". Jag känner de flesta av skådespelarna. Det var fantastiskt att se dem förvandlade till griniga, filosofiska och deprimerade små barn från Snobben. Hamnade bakom skolans rektor och fick snacka lite med honom i pausen. Förslog ett vidare samarbete/vänskapsrelation med Franciscan University (han är ganska antikatolsk) han sa "get back to me with details".

Nu börjar det närma sig terminslut och det skrämmer livet ur mig. Måste skriva en hel del. Och den här veckan har vi teologikonferens om Konst och Teologi.

frid.

Inga kommentarer: