fredag, mars 24, 2006

sent. mycket nu.

klockan är ett på natten. jag borde sova nu. veckan har varit lite sisådär. känns konstigt att gabo är borta. men jag hade ett bra samtal med en av mina teologilärare i tisdags. detta är det jag upskattar mest här, jag har så många bra lärare som jag faktiskt känner, som kan ta tid för personliga saker, ge råd, be. 
akademiskt har det varit en stimulerande vecka. i måndags hade en känd Harvard filosof ett föredrag om bilder: "Skulle du trampa på en bild av din mor? Skulle du kyssa en ikon?" Han var dock ute och cyklade lite när han behandlade östkyrkans teologi. det är alltid lika intressant att se hur isolerade filosoferna är från teologerna. sen i tisdags hade vi en föreläsning av dr. Horsley från Yale om Paulus och romarriket. Kontroversiellt och intressant. Jag snackade med honom på rasten och efteråt. Hans tes är att de flesta av Paulus centrala idéer (rättfärdighet, tro, evangelium, parousia etc etc) är politiska, inte bara teologiska, eller snarare, teologi och politik var inte skiljda åt. Paulus var anti-imperialist. Hans församlingar var ett alternativt samhälle, i motstånd till romarriket. mer om detta en annan gång. jag måste rulla ur sängen om sisådär fem sex timmar för at plugga grekiska... 

4 kommentarer:

joelh sa...

samuel rubenson kommenterade vid nåt tillfälle den amerikanska akademin. nu superparafraserar jag utifrån ett grumligt minne, men jag tror han sa typ att det var väldigt "thesis-driven". tesen är väldigt viktig, och kan användas för att försöka harmonisera väldigt spretigt material. och när man har den kör man på den, och kör hårt. den kan bli jättebra, det kan bli väldigt dåligt. låter som paulus-killen var lite sån. låter hyfsat, men "allt"... nja....

Arash Blogg sa...

gärna mer om Paulus somtime när du hinner...

Arash Blogg sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

hej benjamin.
jag är på väg till dig...inte för att uppfylla tomrummet efter din älskade mexican? men väl för att sitta ner en stund över en kopp kaffe...om du har tid. jag har mailat dig men om du inte fått mitt mail kan du väl maila mig på mia@davidmedia.se
flyger in till chicago torsdag 30/3 o hem fredag 7/4. vore fint att se dig.
kram / mia p.