torsdag, februari 16, 2006

president's weekend

kom just hem till min lya efter att ha kört en kompis till Midway Airport (som precis när jag skrev de orden ringde o kollade om jag kommit tillbaka... telepati). hon skulle hem till Minesota och jag får låna bil över helgen. Denna helg är långhelg för på måndag är det President's Day, vad det nu är. Lustigt det här med icke-religiösa helger. Våren är full av dem. Vi har minst en långhelg i månaden. Martin Luther King Jr. dagen, nu Presidenten, senare typ Columbus eller ngt... På vägen hem lyssnade jag på 94.7 the tree Oldies station, typ Vinyl 107 hemma. En rolig grej med amerikanska radioreklamer är att de ägnar de sista 15 sekunderna åt att blixtsnabbt avsäga sig allt ansvar från produkten, varna att priser kanske ändras osv.. Rädda att bli stämmda. Och en annan kulturskillnad som stack ut var att de körde en reklamsnutt för University of Chicago Hospital. Tänk om Akademiska hemma i U:a skulle ha reklamsnuttar på 105.3... Lite lustigt. En av mina roligaste amerikanska kommersincidenter hände nu i höstas. Alla traktens kyrkor var här på skolan för att locka besökare. De stod med bord på båda sidorna av en gång som man måste gå mellan chapel och matsalen. Så där gick jag med iPoden i öronen o tittade rakt fram för att undvika allt trevligt kyrkfolk (hemskt). Men en av tanterna i detta gatlopp siktade in mig o räckte fram ett papper o sa "It doesn't hurt to smile!" Jag tog hennes papper o mummlade ett tack. På pappret stod det "A new flavor of Church is coming to town". Bilden var av fyra fina vanilj sundae glassar i bakgrunden, men framför dem stod en stor regnbågsfärgad glass med rosa strut. Denna glass (som säkert är olaglig i Sverige) skulle representera deras församling. Och på baksidan satt en chockladbit fasttejpad. Ja vad ska man säga? Kyrkan säljer sitt budskap med världens metoder, och vi bryr oss inte ens om det. Många gör det säkert med de mest ärliga avsikter, utan reflektion. Men är det inte lite rubbat? Igår pratade jag med en missionär i Sierra Leone vars organisation hade bibelstudiekurser med muslimer. Om man skrev upp sig och fullbordade ett par kurser kunde de fattiga muslimerna vinna en fin cykel. Tydligen har flera blivit krsitna. Så vad kan säga?
Nu låter jag hemskt cynisk.
Det här med bloggande kanske är bra ändå. Jag läser dagens helgonliv ur St. Nikolai Velimirovic fantastiska Prolog varje eftermiddag (jag har böckerna, men den kan läsas på: http://www.westsrbdio.org/prolog/prolog.htm). Kanske skulle jag lägga till en liten bloggskrivarstund då också... Vanor.
Nu ska jag plugga grekiska. I dagarna måste jag få min bil skrotad eller donerad till "charity".

Sista rolig grej. fick mejl från en "professor" (som vi säger här i das states) där han avbokade vår samtalsträff vi har han o jag varje vecka:

Date: Thu, 16 Feb 2006 12:29:05 -0600
From: Roger Lundin
To: "Benjamin.Ekman"
Subject: Friday
Hi, Ben. Because I am behind in my reading, may we reschedule our next
Balthasar for a week from tomorrow at the same time? Thanks! RWL


Första gången jag får brev från en lärare som ber om att få skjuta på en deadline... Balthasar är författaren till boken vi läser ihop.

Jag glömde nämna dagens händelse: Johannes Lindgren ska med på roadtrippen! Det kommer bli århundadets resa. Detta har fått mig att förlika mig med tanke på att skriva o läsa under springbreak när alla andra drar till soligare breddgrader.

fridens liljor.

Inga kommentarer: