torsdag, februari 23, 2006

so rock and roll, so corporate suit. so damn ugly, so damn cute.

precis när jag börjar skriva det här går min itunes playlist "Purchased" (alltså inköpta prylar) över från att spela Robbie Williams "Come undone" till.... "Tjuren Fredinand", alltså kortfilmen från Kalle Ankas jul. Nuförtiden säljer iTunes Music Store musikvideor o kortfilmer. Konstigt att höra Fredinand på engelska. Men det är lustigt att märka hur många av replikerna har blivit som ordspråk i Sverige: "Jag sitter hellre här under korkeken", "Honom ska vi ha!" etc.
klockan är 10 över elva... och jag borde plugga grekiska. Har "slösat" mkt tid ikväll. Vid halv åtta gick jag på några konst "major" kompisars senior show. Alla konstnärer har en stor slutshow deras sista år. Lite tuggmat och musik och konst. Innan dess åt jag gratis middag hemma hos en lärare som varje torsdag har middag med politiska diskussioner, de är pacifister och det är ett tillhåll för fredsivrare. Jag kommer nog gå varje torsdag framöver, bra med gratis käk. När jag senare var i galleriet o tittade på mina vänners konst stötte jag på Dr. John Walford. Han är konsthistoriker och britt. Jag har gömt mig för honom i typ ett halvår för jag skulle ha jobbat för honom men det sket sig och jag skämmdes och gömmde mig. Så nu träffades vi och det löste sig fint. Vi satt på hans kontor och snackade en bra stund. Jag berättade lite vad jag pysslar med. Jag vet inte om jag skrivit om det här men jag gör iaf ett forskningsarbete om teologi och estetik, snarare teologisk estetik. Det låter kanske mystiskt. Men det är spännande. Mer specifikt försöker jag ta reda på hur helighet relaterar till skönhet. Guds härlighet är utstrålningen av hans helighet. En människa som växer i helgelse förverkligar sin mänsklighet och i detta visar hon fram sann skönhet. Detta tål att läggas ut i mer detalj, men jag borde plugga. Hur som haver. Jag nämnde för Walford att jag skrev om teologi och estetik. Och då berättar han att nästa helg, början av spring break då jag stannar kvar här för att skriva, kommer University of Chicago ha en konferens som heter: "Aesthetics and the Moral Life". Alltså precis det jag pysslar med. Och jag skulle ju ha åkt till mexiko egentligen. Men nu stannar jag här istället och då råkar det vara en konferens om precis det jag skriver om. Slump? Synkronicitet? Dessutom får jag gratis lunch där också.
Senare under aftonen gick jag på "coffe house" spelning i vårt café här. Maggie Ritchie, min gamla flamma, spelade och sjöng. Vi ses inte längre och snackar inte. Men hon hade skickat en inbjudan till min postlåda, så det var ju snällt. Det var jätte bra. Vi pratade lite efteråt. Nu borde jag som sagt plugga.


Idag är St. Polykarpos festdag. Han var Johannes Evangelistens lärjunge. Biskop i Smyrna (inte pingst GBG). Dog martyrdöden 167. Läs om honom i "Apostoliska Fäderna".
Bed för oss helige Polykarpos!

1 kommentar:

joelh sa...

hur många gånger har jag inte gått in på denna sida och bara mötts av rubriken "man få int va kräsen". ska bli kul att läsa detta nu. jag ska försöka avsluta min wcc-reseblogg imorgon eller på tisdag. ska bara få fatt i dokumenten från assemblyn!