söndag, februari 26, 2006

vm guld


tänk att man får sitta själv, klockan sju på morgonen, i illinois när sverige vinner vm guld i hockey. jag hade satt kaffebryggaren på 6:50. jag småsprang över till studentcentrets storbilds-tv med termosen. vilken match. det var ju lite speciellt att sitta där alldeles mol alena och skrika och nervöst slingra sig på fåtöljens kant. os-hockey asså, det är fanatstiskt. det var faktiskt den första matchen jag kunde se. har fått följa statistik och resultat "after the fact". vid åttatiden, kunde jag smita in i "the stupe", vårt kafé och köpa riktig amerikansk frukost, bacon, ägg, hashbrowns och korv. tyvärr har min syn blivit lite taskig med åren, och storbildskärmar är inte de skarpaste, så jag hade lite halvsvårt att se pucken ibland. måste skaffa nya glasögon. jag har iaf stolt gått runt med svensk adidas fotbollsträningsoveralljacka. för att få folk att förstå hur stort det här är berättar jag om frimärket som kom ut av foppas mål i Lillehammer 94. Hockey is a religion in Sweden. Kommentatorerna här var lite småirriterande dock. Dels är man inte van vid att de är opartiska: "Vad sjutton sitter de och diskuterar vad finnarna bör göra för?". Och de insisterade på att Stanley Cup är större än OS. Och ALLA spelare var Detriot Red Wings Nico(!)las Lidström eller Phildelphia Flyers Peter Forsberg ("they call him Foppa in Sweden"). Allt måste refereras till NHL. Härligt att få sjunga med i svenska nationalsången på amerikansk TV.
Helgen har varit bra. Lördagen spenderade jag på Starbucks igen. Jag läste Antoine de Saint Exupérys "The Little Prince". Fantastisk saga. Kort liten historia med fina illustrationer. Du kan lsa en äldre översättning online här. Den handlar om en liten prins från en mycket liten planet. Den handlar om vänskap och kärlek. Jag får skriva lite mer om den senare. Den är iaf väl värd att läsas.
Jag blev även erbjuden jobb på den katolska bokhandeln nere i Wheaton. Jag hörde förståndaren fundera högt för sig själv, hon letade efter nån boktitel (påvens nya encyklika) som jag råkade veta namnet på (God is Love), så jag sa det till henne. Hon sa tack, och frågade om jag ville ha ett deltidsjobb där. Det vore ju najs, rabbat på böcker etc. Men jag vet inte om jag Shar tid. Det ligger iofs precis bredvid Starbucks..
God natt världen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nice att bli uppraggad till ett jobb sådär! They all want you! :) Här har det börjat snöa igen. Imorse fick jag sopa rent bilen från snö. Det får bli vår snart tycker jag. SES!